10   97
9   105
10   115

The “beauty” of traveling alone

Dette indlæg handler lidt om at rejse alene og fordele og ulemper, og ja så om min tur til Tyskland. Lad mig starte med at fortælle, hvad jeg har lavet de sidste par dage.

Jeg er i denne weekend taget en tur til Tyskland, for at kigge lidt på 3 julemarkeder i 3 forskellige byer i Niedersachsen. Hannover, Braunschweig og Celle. Jeg mangler kun Celle for kunne fortælle historie og lidt om juleånden i hver by. Og jeg har da lavet mit eget lille karaktersystem som alle 3 markeder bliver bedømt efter.  Jeg er taget på denne tur alene, som jeg så  ofte gør men der har været et par situationer på turen som har fået mig til at tænke både over fordelene og ulemperne ved at rejse selv.

15321620_10154154521157947_726793432_o-1

Den føste aften ankom jeg sent til Hannover. Jeg havde kun lige tid at skifte sko før jeg skulle  mødes med min guide, og så  en kort tur på Julemarkedet inden de lukkede kl. 21.00. Derefter skulle vi spise middag på et fint lille sted Beckmann´s.

15304010_10154154520962947_874675238_o-1

Vi faldt meget hurtigt i snak og det endte med at blive rigtig sent inden jeg kom i seng efter en vildt sjov aften. Så næste  formiddag, hvor vi lige skulle  julemarkedet ud i dagslys, blev naturligvis også helt perfekt. Vi nåede også ud og se Herren Hauser Gardens. Haverne er ikke super interessante på denne tid af året, men historien om Niki De Saint Phalle ( jeg er så ukulturel, at jeg ikke kendte hende) var vildt spændende. Vi spiste  frokost på et lokalt marked Market Hall . Lidt i stil med Torvehallerne i København.

15311514_10154157002662947_1578786693_o

Herefter skulle jeg med toget til Braunschweig og sammen med en ny guide se på byen og julemarkedet der. Også her var min guide meget kompetent, men af en helt anden støbning. I ved, hun var ikke typen hvor man lige siger “hva så … skal vi lige tage et glas bobler” ( denne sætning kom ud af både min og guidens mund aftenen før).
Braunschweig er kendt som The Lion City, og jeg kommer lidt mere ind på denne historie i næste indlæg om turen og julemarkederne.  Jeg nåede heldigvis lige at shoppe lidt julegaver i byen (som egentligt var en del større, og havde meget bedre shopping end jeg havde regnet med) inden vi skulle rundt og se på historiske bygninger og den slags.
Vi var naturligvis også en tur på julemarkedet her. Jeg foretrækker julemarkederne når det er mørkt. Når man nu har plantet sig selv lige midt i mange farver og 100vis af mad dufte, kan man lige så godt få det bedste ud af det. Men vi ankom på det perfekte tidspunkt. Lige i skumringstimen. Vi afsluttede turen i et virkelig lækkert shoppingcenter Schloss Arkaden.

15292881_10154157001872947_944441512_o

Det er på tidspunkter som dette der er helt perfekt at være alene. Jeg kender ingen anden i hele verden der lige havde været klar på en tur rundt i det center efter at have gået hele dagen. Så jeg tog mig god tid. Herefter havde jeg bord på en fantastisk restaurant. Jeg ser egentligt byen Braunschweig som lidt gammeldags, men restauranten Rosé Monkey , er alt andet end det. Super lækker indretning og mad. Men det var lige her jeg for første gang på turen begyndte at savne lidt selskab. Der var ingen at skåle med, da jeg nærmest var alene i restauranten. Folk begyndte så småt at ankomme da jeg var færdig med hovedretten. Det var et virkeligt lækkert sted hvor jeg sagtens kunne forestille mig at tilbringe en aften med familie eller venner.

15293251_10154157005552947_446979914_o

Jeg afsluttede desværre dagen med at fare vild. Jeg ved ikke om det var det enkelte glas Chardonnay ( man skal altid drikke 2), eller at jeg bare var træt efter en lang dag. Men da jeg skulle finde en sporvogn der kunne køre mig til hovedbanegården i Braunschweig, ville min telefon bare ingenting. Min google map strejkede og kunne ikke finde min lokation – For helvede!! Der står jeg …  Det er koldt, min taske er tung og da jeg endelig fanger den rigtige sporvogn kommer jeg lige præcis for sent, så jeg skal vente 55 minutter på det næste tog til Hannover. Der er virkelig koldt på den banegård, så jeg ender med at bruge 45 minutter i den butik der ligger der. Den butik havde seriøst alt og dagen endte godt da jeg gjorde mig et par gode køb. Hvem kan leve uden hånddesinfeltion, hælsalve og en bog om rejsende… Ikke mig åbenbart.

15303944_10154157054457947_1388264743_o

Fordele:
Jeg kan gøre lige hvad jeg vil.
Jeg kan spise/drikke lige hvad jeg vil.
Jeg kommer lettere i snak med folk over hele verden.
Ingen sætter spørgsmål ved om jeg virkelig behøver at både starte og afslutte dagen med shopping.

Ulemper:
Ingen at spise, skåle med.
Ingen at til at hjælpe med at finde vej ( dvs. ingen at give skylden når man er faret vild).
Ingen til at dele de gode og sjove oplevelser med.

Indlægget er lavet i samarbejde med Tysk Turist Information.

Share:

2 Comments

1. Dea Wille
    4. december 2016 / 10:38

Fint indlæg. Er selv ude i verden alene denne uge. Og i går for jeg vildt og da jeg ingen stedsans har, så hjælper Google maps – gå mod syd ikke ret meget.

2. Mike
    4. december 2016 / 12:15

Hvor godt at høre du hyggede dig 🙂 Julenhygge er altid godt :-))